وبلاگ دعا-شفا

وبلاگ ادعیه اسلامی مجربه

وبلاگ دعا-شفا

وبلاگ ادعیه اسلامی مجربه

تمامی فعالیت های وبلاگ دعا - شفا صرفا تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران است.

  • ۰
  • ۱

انواع ابجد در علم حروف – اقسام اوراد و اذکار

علمای علم الحروف ، این علم (سیمیا seimeion ) را بخشی از علم جفر دانند. وظیفه اصلی این شعبه از علم را نیز شناخت اسمای غیبی شناسند که با دانش و احکام نجومی و علم اعداد قرابتی ناگسستنی دارد. واقع بر این است که از فواید علم الحروف آگاهی به اسماء الحسنی و سیمیاست. دانش اسرار حروف (سیمیا) را هفت شاخه باشد بقرار ذیل :

۱- علم اعداد ۲- علم اوفاق ۳- علم تنجیم ۴- علم الحروف ۵- دانش دعا و اسماء ۶- علم الافلاک و البروج و معرفت احوال الکواکب ۷- علم الطبایع .
برخی علمای علم الحروف مثل غزالی را اعتقاد راسخ بر این است که اسماء توقیفی خداوند بیش از نود و نه عدد است و برخی این اسماء را بیش از هزار دانسته اند.
در واقع ارزش عدد حروف (حساب جمل یا حروف جمل یا حساب ابجدی) خود دارای مراتبی کاربردی و استعمالی است که مهمترین آنها به قرار ذیل است :
(ابجد کبیر- ابجد اکبر- ابجد کبائر- ابجد اکبر کبائر – ابجد وسیط – ابجد صغیر- ابجد اصغر- ابجد صغایر – ابجد اصغر صغایر)
بر سبیل مثال در ابجد صغیر طریقه عمل بر این نمط است که حروف را نه تا نه تا کسر کنند (عدد حرف بر عدد ۹ منقسم میشود و باقیمانده همان حساب ابجد صغیر خواهد بود و در این صورت حروفی مثل ص و ط و ظ اعداد متناظری را مشتمل نیستند یعنی اگر نه نه طرح گردد هیچ نمی ماند).
عدد وسیط را بر حروف ابجدی اطلاق مینمایند با طرح دوازده دوازده . 

 

عدد اکبر هم بر حروف ابجدی با تضعیف ده برابر اطلاق میگردد. در تضعیف ، مثلا حرف (ی) عدد متناظر یکصد خواهد داشت.

در طریق احتساب مفصل ، اعداد متناظر حروف بر اساس حروف ملفوظی است . البته در حساب مجمل، محاسبه اعداد متناظر بر اساس کتابت است. فی المثل عدد نام علی با محاسبه ابجد کبیر مجمل، یکصدوده میشود و با محاسبه ابجد کبیر مفصل، عدد مربوطه دویست و سیزده حاصل است .
آنچه مهم و قابل توجه است اعداد متناظر با هر یک از اقسام پیش گفته است. کلا در حساب جمل تناظر حروف از الف تا ط از یک تا نه است و اعداد متناظر حروف ی تا ص از ده تا نود و ق تا آخر (غ) تناظر صد تا هزار را شامل است.
در محاسبات حروف مکرر بواسطه تشدید ، تنها یک حرف محاسبه میگردد و کلمه الله از این اصل استثناء است. در محاسبات، لام مشدد کلمه الله دو حرف محاسبه میشود و عدد کلمه (الله) در محاسبات، شصت و شش میباشد. همزه (أ) و الف (ا) در محاسبات ، عدد متناظر یکسان دارند که همان عدد یک است.
در تکسیر (شکستن کلمه و تبدیل کلمه به حروف مستقلی که در مجموع شکل دهنده کلمه هستند) نیز غالبا عدد متناظر با حروف در جداول مخصوصه با عنایت به قواعد و روشهای خاص مد نظر قرار میگیرد.
سخن در شیوه های محاسبات و اعداد متناظر بسیار است که این کلام ، خود مجال و مقال دیگری را میطلبد.

طرق ذکری و معرفت بر ذکر
در عرفان ورد و ذکر را متفاوت و متمایز دانند و تعاریف متفاوت بر آنها مترتب دانند.
ورد را همان ذکر لفظی (اذکار و اوراد کلامیّۀ لسانیّه‌) دانند که بر زبان جاری و ساری است و از شرائط‌ و لوازم‌ انجام اذکار و اوراد کلامیه لسانیه و غیر آن، اذن‌ و اجازه استاد عامل است‌ و بدون اذن استاد و راهنما راه به جایی نتوان بردن. بدون اذن استاد بلکه مضرت و نقصان عمل راجح است و با نقصان یا زیادت عدد ذکر ، ذاکر یا خواننده ذکر در معرض خطر خواهد بود. (البته این مورد ، شامل اذکار با اجازه و اذن عام نمیشود.)
ورد و ذکر بر دو نحو و روش کلی خوانده میشود و این روشها یا اطلاقی است یا حصری.
مراد از طریق اطلاقی آنست‌ که‌ عدد معیّن‌ ملحوظ نباشد و در طریق حَصری بر خلاف‌ آن‌ ، عدد مشخص متعین است‌).
ذکر را توجه به معنی دانند که میتواند قلبی باشد یا نباشد. از لحاظ معنای‌ لغوی (علم اللغات) ذکر به معنای ‌یاد بودن‌ و یاد کردن‌ است‌. این اوراد لفظیه را بدین جهت ذکر گویند که لفظ یادآور معنی است. پس در واقع مقصود از ذکر، اوراد لفظیه است.
اذکار یا همان تکرار اسماء الله را سه حساب مترتب میگردد (کبیر، متوسط، صغیر) .
یک طریق عمل در این نحله را اینگونه میتوان راجح دانست که مراتب کبیره را به تعداد ابجد کبیر حساب نمود و مراتب متوسطه را با گرفتن اعشار مراتب کبیره و اضافه کردن باقیمانده و مراتب صغیره هم مجموعی از ارقام مطلقه میباشد.
ذکر فی نفسه اقسام مختلفی را شامل است:
قالبیی ، نفسی ، قلبی ، سرّی ، روحی ، عیونی و غیب‌ الغیوب‌.

اشاره مختصر اینکه، مقصود از ذکر قالبی آن باشد که معنای ذکر مورد توجه ذاکر نیست بلکه ذکر فقط بر زبان یا قلب جاری و ساری است. اما در ذکر نفسی باید فراتر از این مرحله قدم گذاشت. توجه قلبی و فکری به معنای ذکر بسیار در این مرحله راهگشاست و اهمیت وافر دارد.
در اذکار خفّی‌ ، ذاکر ، ذکر را قلبا میگوید و بر زبان نمی آورد. در واقع، این مرحله از ذکر را میتوان ذکر قلبی نامید. مرحله راجح بر این مرحله را ذکر سرّی گویند که ذاکر در قلب خود ناظر و متوجه ذکر است.
البته اذکار اثباتی و تبتی و جمعی و بسطی نیز مباحثی دیگر است و تعاریفی دیگر را شامل میشود که باید مدنظر قرار گیرد.
واقع امر این است که اقسام ذکر بر طریق ذیل راجح است:
خیالی و نفسی و سر و ذاتی. ذکر خیالی مشتمل است بر قالبی و خفی. موارد مذکور خود به اثباتی و ثبتی منقسم است و هر یک به جمعی و بسطی انقسام دارد.

منبع : کتاب هفت رساله در ذکر و عرفان ، دکتر احمدرضا بابایی

—–

حروف ابجد , حروف ابجد صغیر , حروف ابجد کبیر , حروف ابجد چیست , حروف ابجد ازدواج , حروف ابجد برای ازدواج , معنی حروف ابجد , معنی ابجد , معنی اعداد ابجد , اقسام ابجد , محاسبه ابجد , محاسبه ابجد اسم , محاسبه ابجد ازدواج , انواع دعا و ذکر , انواع ذکر و دعا , ذکرهای مجرب , استاد ذکر , اجازه استاد ذکر , تعریف ذکر و ورد , اقسام و طرق ذکری , ذکر و جفر , علم جفر , علم الحروف و انواع ابجد – اقسام اوراد و اذکار , انواع ذکر , انواع ورد , اقسام ذکر , خواص انواع ذکر , طرق ذکری و جفری , انواع ذکر و خواص آن , انواع اوراد و اذکار , خاصیت ذکر , اسمای الهی , اسماء الحسنی , انواع ابجد در علم حروف – اقسام اوراد و اذکار


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی